Ben ik een geschikte Humpie Dancing docent
Module 1 Ben ik een geschikte Humpie Dancing docent?
Op de basisschool ontdekte ik mijn talent voor sport. Sporten ging heel makkelijk. Alle sporten die ik wilde beoefenen gingen moeiteloos. Snelheid en souplesse zat in mijn lijf. Turnen was echt mijn ding in mijn jongere jaren. Gevolgd door atletiek en later dansen. Ik heb 8 jaar fanatiek gedanst en daar kon ik mezelf helemaal in kwijt. Het voelde als een match made in heaven. Stil zitten ging niet meer, want er was altijd wel een houding of beweging die zittend ook kon. Op de bus wachten deed ik tappend en de vaat afdrogen werd gecombineerd met een pirouette en het aanrecht veranderde in een barre.
Maar toen kwam de liefde en het dansen verdween op de achtergrond. De prioriteiten waren anders waardoor ik een toekomst in dansen niet zag zitten. Ik ging meteen werken en maakte daardoor mijn vervolgopleiding niet af. Tijdens de momenten dat ik niet goed op mijn plek zat, betreurde ik het feit dat ik nooit mijn opleiding had afgemaakt. Zo heb ik een aantal mooie kansen aan mij voorbij laten gaan. Ik had een HR-opleiding kunnen volgen in Groningen, maar ik wilde graag werken. Het werken was eigenlijk een exit omdat ik nog niet wist waar mijn kwaliteiten lagen. En door gebrek aan deze kennis heb ik ook een carrière op de beurs laten schieten. Maar nu ik mijn passie heb hervonden, is dit juist een hele goede keuze voor mij geweest. Het heeft mij gebracht waar ik nu sta. Maar de belangrijkste les wat het mij heeft gebracht is: zorg dat je zelfkennis optimaal is zodat je de juiste keuzes voor jezelf kunt maken. Iets wat wellicht niet vanzelfsprekend is voor adolescenten.
Enfin, verliefd, verloofd, getrouwd en volop in de kinderen. Met 2 kleine kinderen een zwangere buik van een tweeling en een operatie aan mijn handen die pijn deden van de ontstekingen kwam ik na een korte periode in de ziektewet te hebben gelopen bij een kinderopvangorganisatie terecht. Hier kon ik rustig aan opbouwen en kijken hoe mijn handen het zouden houden. Een zomer werken werd 14 dienstjaren. De baan heeft mij nooit het gevoel gegeven wat ik had in mijn dansjaren en dat dreef mij tot het vinden naar mijn eigen weg. Het gevoel van voldoening. Dit is voor mij het punt waar mijn artistieke vrijheid (waarin expressie leidend is), samenkomt met de prikkels en energie die ik krijg van het leren van nieuwe dingen. Deze vrijheid vond ik in ondernemerschap. Ik wist dat ik makkelijk was in de omgang met andere mensen en dat ik goed was in netwerken. Het leggen van contact met vreemden ging mij gemakkelijk af. Ik kon zo relaties opbouwen en onderhouden. Wat dit makkelijk voor mij maakte was mijn authenticiteit. Ik ben zoals ik ben en dat moet de reden zijn voor mensen om met mij om te willen gaan. Ik doe mij niet anders voor omdat dit mij zakelijk voordeel zou opleveren. Puur en oprecht connecten is mijn uitgangspunt. En zo begon mijn zzp carrière met het verkopen van gezonde voeding.
Echter kwam ik hierop terug. De vraag, ben jij hier geschikt voor, werd negatief bevestigd. Niet door de organisatie maar door mezelf. Ja met mensen werken vind ik erg leuk, maar mensen motiveren om iets te doen waar ze wellicht geen zin in hebben stuitte mij tegen de borst. vraag, “waar ben ik dan wel geschikt voor”, werd steeds dringender naarmate mijn functie tegen begon te staan. Dit was voor mij het moment om diep in mijn ziel te kijken en stil te staan bij wie ik eigenlijk ben en waar ik voor sta. Ik kwam erachter dat dit werk kwam niet overeenkwam met mijn kernwaarden. Ik vind authenticiteit, oprechtheid, eerlijkheid, leergierigheid, positiviteit, standvastigheid, dankbaarheid en respect heel belangrijk. Naast dat dit druiste tegen mijn kernwaarden in, kwamen mijn kerncompetenties ook niet volledig tot hun recht: zelfreflectie, inlevingsvermogen, empathisch vermogen, communicatief en besluitvaardigheid.
Tijdens deze module gaan we achterhalen wat belangrijk voor jou is. Wie ben jij en waar sta je voor. Waar wil je bekend om staan? Want Humpie Dance gaat niet om jezelf in een keurslijf gieten, maar om op basis van jouw authenticiteit kinderen te leren om zichzelf te zijn. En zo zichzelf te kunnen ontwikkelen tot volwaardige en maatschappelijk betrokken burgers. Je kunt kinderen alleen maar in hun ontwikkeling ondersteunen als jij jezelf bent en in je kracht staat.
Daarom gaan we het in deze module hebben over jou. Wat is belangrijk voor jou? Waar ben jij geschikt voor? Hoe definieer jij geschiktheid? Moet de functie je op het lijf geschreven zijn? Of moet de functie bij jou passen. Keurslijf vs. Kiezen voor jezelf.
Eigenschappen van een Humpie Dancing docent
Er zijn een aantal eigenschappen die je moet beheersen om jezelf te onderscheiden. Mensen kopen niet jouw product, maar jouw persoonlijkheid. Het is daarom heel belangrijk dat je onderscheidend bent. Dat je weet wat jou uniek maakt. Want op basis van jouw uniciteit help je opdrachtgevers om van alle dansdocenten jou te selecteren voor de samenwerking.
Wat helpt jou om onderscheidend te zijn?
Assertiviteit; Hoe je omgaat met andere mensen in relaties, werk, scholing en andere sociale situaties. Als je niet assertief genoeg bent onderscheid je jezelf niet en is de kans dat je een doel haalt gering.
Mijn carrière kreeg een nieuwe wending door mijn assertiviteit. Bij mijn toenmalige werkgever had ik aangegeven dat ik de studiedagen lichamelijk passief vond. Op de vraag hoe kunnen wij een studiedag actiever maken, kwam ik met het idee om een flashmob te doen. Dit was mijn moment om mij zichtbaar te maken en daarom wilde ik het ook zelf organiseren. Na deze dag heb ik bij de verantwoordelijke manager aangegeven dat ik dit zo leuk vond dat ik hier professioneel meer mee wilde doen. Ik wilde kinderen meer laten bewegen. Na een stageperiode heb ik kennis kunnen maken met het bedrijf en de visie en na het volgen van de opleiding tot dansdocent ben ik het werk gaan doen wat mij energie gaf en ook mijn passie was.
Had ik destijds mijn mond gehouden dan was ik nu niet op het punt gekomen waar ik nu sta. Mijn lesson learned is dan ook: maak jezelf zichtbaar en wees assertief. Niemand kan weten wat jij belangrijk en leuk vindt als je er niet zelf over begint.
Concreet betekent assertiviteit:
- Ik ben bewust van mijn houding, positief of negatief
- Ik kan mijn negatieve ervaring van die dag opzijzetten om open een gesprek of les in te gaan
- Ik weet hoe ik les geef en kan dat ook helder uitleggen
- Ik weet wat mijn uitgangspunten zijn ten opzichte van les geven aan kinderen
- Ik heb mijn einddoel helder
- Ik ben doelgericht en haal dat ook
Assertiviteit heeft ook impact op jouw sales. Dit helpt jou om nieuwe opdrachten of vervolgopdrachten binnen te halen. Hier ga ik tijdens module 6 nader op in.
Samenwerking; Misschien is dat wel de kern van carrière maken: succesvol omgaan met andere personen. Om dit te kunnen realiseren moet je eerst goed kunnen samenwerken. Het gaat om de balans van wat de opdrachtgever wil, zijn wensen en het inspelen op deze behoefte. Mijn eerste opdracht is mij gegund omdat ik eerder heb geïnvesteerd in het opbouwen van een goede relatie. Dit betekent dat je luistert naar de behoefte van de opdrachtgever, zonder daarbij direct de opdracht te willen scoren. Belangrijk is dat je in deze fase laat zien dat jij de benodigde expertise in huis hebt. Tijdens een workshop die ik eerder had verzorgd aan leidinggevenden van vestigingen heb ik mijn visie en missie over ontwikkelingsgericht dansen gedeeld. Het delen van jouw verhaal en boodschap helpt jou om jouw zichtbaarheid te vergroten. Remember het stukje over assertiviteit? Dit is dus wat ik bedoel met wees assertief en zichtbaar.
Een goede samenwerking vraagt de volgende competenties en vaardigheden van jou:
- Ik luister aandachtig (lees hier alles over in module 2)
- Ik vraag als ik iets niet begrijp
- Ik anticipeer op situaties
- Ik heb de tijd
- Ik geef feedback
- Ik denk mee
Flexibiliteit; Je hebt een les voorbereid samen met de opdrachtgever. Hierbij hield je afhankelijk van de wens van de opdrachtgever wel of geen rekening met het thema van de opvang. Je komt op de vestiging, je hebt jezelf goed voorbereid en ingelezen. Eenmaal op de vestiging kom je erachter dat het thema kinderboerderij vervangen is door thema strand. Dit is niet aan jou gecommuniceerd. Wat doe je dan?
Je gemakkelijk aan kunnen passen aan veranderende omgeving, werkwijzen, werktijden, taken, verantwoordelijkheden, beleidswijzigingen en gedragingen van anderen is waar flexibiliteit over gaat. Flexibiliteit betekent ook dat je gelijk hebben en gelijk krijgen niet ziet als één. Op het moment dat er iets afwijkt van de procedure of afspraak zul je in staat moeten zijn om met het oog op een duurzame en succesvolle samenwerking keuzes te kunnen maken. Dit betekent dat je in staat moet zijn om even uit de situatie te stappen en zonder emotie een besluit moet kunnen nemen. Flexibiliteit houdt ook in dat niet alles acceptabel hoeft te zijn. Het is daarom van belang dat je in gesprek blijft met de opdrachtgever en dat je de samenwerking ook iedere keer evalueert om tijdig te kunnen bijstellen en de afspraken kunt verduidelijken. Daarom is feedback vragen en geven heel belangrijk.
Feedback vragen geeft je inzicht in je sterke punten en je ontwikkelingsmogelijkheden maar bovenal, hoe andere mensen dat ervaren. Welke vragen kun je stellen om eerlijk feedback te krijgen?
Mensen zijn heel goed in staat om naar zichzelf te kijken en te zien wat zijn goede en minder sterke eigenschappen zijn. Echter zijn we soms verrast als blijkt dat een ander individu ons anders ziet. We doen het niet snel, vragen wat een ander vindt van bepaalde eigenschappen. Het is spannend en het antwoord kan afwijken van hoe we onszelf graag zouden willen zien. En of we een eerlijk antwoord zullen krijgen ligt in de relatie die er op dat moment is met de persoon die hier in vertrouwen wordt genomen.
- Hoe waardeer je onze samenwerking?
- Geef aan waar mijn eigenschappen het meest liggen
- Welke kennis, talenten en vaardigheden waardeer je het meest?
- Wat zijn mijn valkuilen en hoe kan ik dat anders invullen? Denk aan communicatie, omgang en organisatie.
- Waar zie je ontwikkelingsmogelijkheden voor mij?
- Kun je mij in drie woorden typeren?
- Dit wil ik je nog meegeven…..
Ik heb speciaal voor jou al een vragenlijst opgesteld die je meteen kunt gebruiken. Want je kunt nooit vroeg genoeg beginnen met feedback vragen. Het is gratis, maak er dus ook gebruik van. Want alleen zo kun je leren. Het leukste is om deze lijst te geven aan verschillende mensen. Uit je directe omgeving, uit je oude werkomgeving en uit je privéleven. Zo krijg je een heel volledig beeld. Je kunt deze vragenlijst natuurlijk ook meenemen wanneer je met iemand hebt afgesproken of nadat iemand de lijst heeft ingevuld eens afspreken om de antwoorden te bespreken. Toen ik deze lijst zo’n 2 jaar geleden voor het eerst stuurde, kreeg ik bijvoorbeeld van meerdere mensen terug dat ik moet letten op het zakelijk blijven zodat er concrete afspraken gemaakt kunnen worden. Heel herkenbaar en goed om te weten dat andere mensen dit ook zo ervaren. En ze gaven ook goede tips zodat ik eraan kon werken! Je kunt ook gebruik maken van een online enquête. In het bonusmateriaal tref je de link aan waar je dit kunt doen en je vindt ook een vragenlijst in Excel die je meteen kunt invoeren.
Om Humpie Dancing te ontwikkelen heb ik deze reis gemaakt. Ik ben tot de ontdekking gekomen dat zowel mijn achtergrond, mijn karakter en mijn geschiktheid samen ervoor gezorgd hebben dat mijn bedrijf de uitstraling heeft van wie ik ben. Ik heb mezelf moeten ontwikkelen, zelfs op zakelijke financiële gebieden die ik minder ambieer. En met iedere levensles die ik heb geleerd en nog zal gaan leren zal mijn bedrijf groeien, omdat ik groei.
Een Humpie Dancing docent werkt samen met verschillende partijen:
- De opdrachtgever
- De pm-er
- De kinderen
Voor deze 3 partijen is een verschillende aanpak voor feedback vragen nodig. De zakelijke, de begeleidende en de stimulerende kant.
Om opdrachten te verstrekken en te verlengen is het belangrijk om te weten wat de klant wil. Om daarachter te komen is het belangrijk open vragen te stellen.
- Hoe zijn jullie aan mijn adres gekomen?
- Wat kan ik voor jullie doen?
- Waar ligt jullie interesse?
- Wat is jullie doel?
- Wat is de frequentie van de danslessen?
- Om hoeveel groepen gaat het?
- Hoeveel kinderen kunnen er meedoen?
- Wat is mijn kostenplaatje?
- Wat is jullie budget?
- Waar kunnen we elkaar eventueel tegemoetkomen?
- Wanneer gaan we evalueren en wat gaan we dan bespreken?
Op iedere vestiging waar ik kom is er altijd 1 persoon die het leuk vind om dingen te regelen. Deze medewerker is voor mij goud waard. Ze is vaak goed op de hoogte van de activiteiten. Ze staat meestal dicht bij de opdrachtgever en is daarom heel goed in staat te vertellen hoe ze te werk gaan op de opvang. Het is vanaf dag 1 belangrijk een connectie te zoeken met deze persoon (en). Bepaal wie jouw aanspreekpunt is. Het is heel belangrijk om met 1 medewerker zaken rondom de danslessen af te stemmen.
- Hoe lang werkt ze daar?
- Hoeveel kinderen kunnen meedansen?
- Hebben ze thema’s waarop jij in kan spelen en kan ze jou hierover vertellen hoe ze dat overbrengen naar de kinderen?
- Zijn er zaken of personen waar jij rekening mee moet houden?
Leg de volgende dingen aan haar uit, zodat ze weet wat ze kan verwachten;
- Het belang van pm-ers om mee te dansen; Wanneer ben je te afwachtend en wanneer ben je te passief? Door een afwachtende en passieve houding nodig je anderen uit om over jouw grens te gaan. Je geeft het initiatief en de regie uit handen. Je maakt jouw eigen ruimte erg klein en je geeft de ander te veel ruimte. Wanneer je het niet invult, pakt een ander de regie. Wanneer je afwacht, neemt een ander het initiatief. Het draagt niet bij aan het goede gevoel van zelfvertrouwen of zelfverzekerdheid. Bovendien is de kans groot dat de invulling die een ander bedenkt toch anders dan je zou willen. Ook in jouw communicatie is een passieve houding in jouw nadeel. Wellicht heb je te weinig inbreng in gesprekken en geef je een ander ook de regie. Jouw invloed daalt daardoor.
- Kinderen voorbereiden op jouw komst die dag; Kinderen kunnen enthousiast zijn en stappen onbevangen in ieder avontuur wat zich aandient. Maar niet ieder kind vindt het prettig onvoorbereid de les in te stappen. Sommige kinderen vinden dat erg spannend en soms wel eng. Het voordeel ligt hier aan beide kanten. Het enthousiaste kind heeft alvast iets om zich op te verheugen. Het ingetogen kind krijgt alvast de tijd om aan het idee te wennen dat er straks iets staat te gebeuren. Als het goed is wordt dit kind gerustgesteld en kan het met een veilig gevoel beginnen aan de les.
- Wanneer zijn de lessen geschikt voor jongere kinderen; Ik zie het heel vaak. Kinderen die nog niet kunnen lopen maar alles in zich opnemen. Kinderen die al zittend mee dansen en kruipend de wereld ontdekken. Kinderen die anderhalf jaar oud zijn en dus nog geen 2 en daarom niet mee mogen doen. Ik vind het jammer als deze kinderen achter glas mee mogen kijken.
Na iedere module krijg je een opdracht om uit te voeren. Deze opdracht zal jou verder helpen om jezelf te ontwikkelen. Ieder mens is uniek en heeft kwaliteiten die gebruikt worden om hetgeen uitgevoerd moet worden tot een goed einde te laten komen. De modules zijn gemaakt om deze kwaliteiten op te pakken en uit te vergroten. Daarnaast worden er vaardigheden aangeleerd die in moeten slijten en dus weer een van jouw kwaliteiten wordt. Bewust zijn van jouw communicatie is van groot belang als je werkt met collega’s en kinderen. Door het maken van de opdrachten worden jouw actieve en passieve communicatiemiddelen, je houding en zelfbewustzijn op actief gezet en zal je na het beëindigen van deze e-course jouw unieke wijze hebben gevonden om goede, speelse, interactieve peuterdanslessen te kunnen geven. Lessen waar je kinderen nu vaardigheden en knowhow leert om het later te kunnen gebruiken.